کاتالوگ یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی برای ارائه محصول شما به مشتریان است. کیفیت یک کاتالوگ و میزان توجه به جزئیات در کاتالوگ محصولات، گویای مهارت کاری و کیفیت کالای شماست. محصول شما هرچند با کیفیت و با قیمت مناسب باشد ولی وقتی در کاتالوگی غیر استاندارد و بی کیفیت عرضه شود نمی تواند ارزش واقعی خود را نشان دهد و توانایی جذب مشتری را از دست می دهید. برای ساخت یک کاتالوگ با کیفیت اولین و مهم ترین قدم طراحی کاتالوگ است.
طرح بندی نیز مانند رنگ بندی می بایست مطابق یکسری اصول صورت گیرد. به طور مثال برای محصولاتی مانند محصولات دیجیتال و محصولات این چنینی می بایست یک طرح بندی منظم و در عین حال گیرا را داشته باشیم اما برای طراحی محصولات و یا خدمات بیشتر از نظم می بایست ذهن مخاطب را با طرح بندی درگیر نماییم. به طور مثال کاتالوگ یک شرکت رنگ فروشی می بایست یک طرح بندی فانتزی را نیز داشته باشد.
طراحی و چاپ کاتالوگ حرفه ای در میزان تأثیرگذاری آن روی ذهن مشتری نقش مهمی ایفا میکند. کاتالوگ تبلیغاتی برای لیست کردن محصولات شما و معرفی آنها به مشتری مورد استفاده قرار میگیرد. این کاتالوگها باید دفترچهای باشند و به تعداد محصولات برگه داشته باشند. در هر برگه یک یا دو محصول به همراه ویژگیها و تصاویر آن قرار میگیرد. در طراحی حرفهای، صفحه اول این کاتالوگها معمولا به معرفی برند اختصاص پیدا میکند.
اگر برای معرفی محصول یا شیوه کار آن از کاتالوگ استفاده میکنید، کاتالوگهای سه لت انتخاب مناسبی هستند. این کاتالوگها هم هزینه کمتری دارند و هم فضای لازم برای چاپ اطلاعات مورد نظر درباره کار با محصول را در اختیار شما قرار میدهند. مشتریانی که قصد دارند کار با یک محصول را یاد بگیرند، با صبر و حوصله بیشتری کاتالوگ را میخوانند؛ بنابراین در طراحی کاتالوگ میتوان از فونتها و عکسهای کوچکتر استفاده کرد.
انتخاب سایز کاتالوگ به موارد مختلفی بستگی دارد. اولین علت سلیقه و خواسته مشتری میباشد. دومین علت و شاید قابل توجه ترین علت تناسب ابعاد کاغذ با فرم های چاپی کاتالوگ میباشد.